Je hebt een onderneming. Je hebt een gelikte website gebouwd of laten bouwen en je levert een fantastische dienst. Super! Maar dan? Waarom komen de klanten niet over elkaar heen struikelend richting jouw website? Ligt dit aan jou?

Wie is jou ideale klant? Leer je klanten kennen. Daniëlle Molenaar, Virtual Efficiency

Waarschijnlijk ligt dit niet aan jouw diensten of product, maar is het niet helemaal duidelijk wie jij nou bent en wat je te bieden hebt. ‘Maar Daniëlle, ik heb alles zeer duidelijk omschreven op mijn website. Dat moet toch voldoende zijn?’

Om die vraag te kunnen beantwoorden gaan we weer even terug naar de basis. Want wie is eigenlijk jouw potentiële (lees: ideale) klant? Waarom moeten ze voor jou kiezen? Wat maakt jouw bedrijf zo speciaal? Wat is jouw unique selling point? En wie is jouw potentiële klant? En als je dan weet wie die klant is, hoe bereik je die dan? Voordat je jouw website en teksten eens kritisch onder de loep neemt, is het belangrijk om jezelf eerst een paar vragen te stellen.

  • Wat is mijn unique selling point ?
  • Wie is mijn ideale klant?

Wie is jou ideale klant? Leer je klanten kennen. Daniëlle Molenaar, Virtual EfficiencyEen unique selling point is wat jouw bedrijf uniek maakt. Zo zijn er bijvoorbeeld veel ondernemers die een webshop hebben, of een online dienst verlenen zoals virtual assistants, websitebouwers, trainers en coaches. Maar iedereen is uniek. Jouw bedrijf is daarom ook uniek. Want er is maar één jij. En dat is wat je moet verkopen. Hetgeen jou bijzonder maakt. Als je van tevoren market research hebt gedaan, heb je waarschijnlijk al een beeld van jouw ideale klant. En dat is belangrijk. Want het is eenvoudiger om je unique selling point via je website over te brengen als je een specifiek persoon in gedachten hebt. Dit is de klant die je wil bereiken. En dat is goed nieuws, want…

Je hoeft je dienst of product daarom niet te verkopen aan miljoenen mensen. Alleen maar aan jouw ideale klant. Dat vereist natuurlijk wel enige kennis.

  • Wat vind jouw ideale klant leuk?
  • Hoe oud is je ideale klant?
  • Heeft hij/zij kinderen?
  • Een drukke baan?
  • Een hoog of modaal inkomen?
  • Gaat hij/zij graag op vakantie?
  • Welke problemen hebben ze?

Hoe duidelijker je jouw ideale klant kunt omschrijven, des te eenvoudiger is het om gerichte marketingboodschappen te schrijven die hem of haar aanspreken om je product of dienst te verkopen.

Wie is jouw ideale klant? Het antwoord is verrassend

Het in beeld brengen van een ideale klant vinden we vaak lastig. Maar zo moeilijk is het eigenlijk niet. Want, hier komt ‘ie: Eigenlijk ben je zelf jouw ideale klant.

Denk daar maar eens over na. Waarom ben je jouw onderneming begonnen? Waarom geef jij yogales? Waarom ben je business coach geworden? Waarom bouw je websites? Of ben je een SEO specialist geworden? Of een Virtual Assistant zoals ik?

Je bent geen ondernemer geworden puur om geld te verdienen. Natuurlijk is dat wel een doel. En een zeer goed doel – de hypotheek moet natuurlijk ook afbetaald worden – maar meestal beginnen we een onderneming vanuit een passie. Je levert een uitstekende dienst, juist omdat deze dienst voortvloeit uit een passie of iets waar je gewoon heel erg goed in bent. Jouw onderneming geeft je vreugde en dat wil je graag met anderen delen.

Twee opdrachten voordat je begint met het (her)schrijven van je marketingboodschap (unique selling point)

Daarom heb ik twee opdrachten voor je voordat je begint met het (her)schrijven van je marketingboodschap. Ga er eens rustig voor zitten en begin met het schrijven van twee teksten.

Opdracht 1: Schrijf je passie op

Waarom ben je begonnen met je onderneming? Wat is jouw drijfveer en motivatie? Welke diensten of producten verkoop je. Maak een lijst. Deze lijst kun je gebruiken om gerichte marketingboodschappen te schrijven. Probeer ook relevante zoekwoorden te ontdekken, die je in je tekst kunt verwerken (meer hierover in een latere blog).

Opdracht 2: In de tweede tekst omschrijf je jouw ideale klant

Begin gewoon te schrijven, ook al heb je geen inspiratie. Vijf minuten lang. Maak er een verhaal van. Geef het kleur. Deze tekst gebruik je als basis om je schrijfstijl te gebruiken. Welke kleuren en afbeeldingen associeer je met deze klant? Welke ‘tone of voice’ moet je gebruiken? Welke problemen hebben ze? En wat is jouw oplossing?

Denk de komende week vaak na over die ideale klant. Zie je hem of haar al? Zo kun je gaan beginnen aan jouw branding. Zodat alles van jouw brand jouw ideale klant aanspreekt.

Hoe ga je dat doen? In een volgende blog ga ik je daar alles over vertellen. Leg je notitieblok alvast klaar, want we gaan dan ook weer aan de slag.