Zelf een website bouwen is geen hersenchirurgie. Eigenlijk is het relatief eenvoudig, zelfs voor beginners. Mits je een platform kiest die bij je past, de juiste stappen volgt en het niet te moeilijk maakt voor jezelf. De populairste CMS op dit moment is WordPress. En daar gaan we het in deze blog over hebben.

5 Tips to Rock it with WordPress

Om te beginnen ga ik je niet uitleggen hoe je een WordPress website en theme moet installeren. Wat ik je wel ga vertellen is het volgende. Ik ga je in tien stappen uitleggen waar je rekening mee moet houden voordat je een self-hosted WordPress website gaat bouwen. Want een goede voorbereiding is het halve werk, nietwaar? Welke stappen dat zijn? Hier volgen de eerste 5 tips to Rock it with WordPress.

1. BEPAAL WAT JE NODIG HEBT

Voordat je überhaupt begint met het bouwen van je website, moet je eerst bepalen wat je nodig hebt. Wat is de bedoeling van je website?

Wil je jouw site meertalig opzetten? Dan moet het WPML compatible zijn. Wil je digitale producten verkopen? Dan moet het WooCommerce compatible zijn. Wil je jouw projecten en diensten in de schijnwerpers zetten? Schrijf killer & shareable content. Wil je jouw mailinglijst vergroten of er een opzetten? Zorg voor de juiste lead magnets.

Het WordPress CMS biedt een schitterend fundament en door het installeren van plugins en het koppelen van de juiste apps heb je oneindig veel mogelijkheden om je website uit te bouwen. Bepaal dus eerst wat het doel is van jouw website. En dus ook wat je nodig hebt om jouw specifieke doel(en) te bereiken. Dit is namelijk medebepalend voor de theme die je straks uitkiest.

blog-rock-it-with-wordpress-danielle-molenaar-deel-1

2. SCHRIJF KILLER CONTENT

Nu je weet wat het doel is van je website en welke plugins en extra’s je nodig hebt, is het tijd om je content te bepalen. De beste websites zijn elegant en overzichtelijk. De bezoeker moet op jouw website namelijk in een oogopslag kunnen zien wat je te bieden hebt.

Zorg voor duidelijke navigatie en overzichtelijk opgemaakte pagina’s. En, niet onbelangrijk: de inhoud van je website moet jouw ideale klant aanspreken.

Elke pagina moet een heldere boodschap bevatten en een unieke call to action. Want 9 van de 10 keer komt jouw bezoeker niet op je homepagina terecht. Als je een willekeurig boek opent en deze op een willekeurige bladzijde openslaat en begint te lezen, is het vaak onduidelijk waar het boek over gaat. Je hebt immers de inleiding niet gelezen.

Met een website kan dit net zo verwarrend zijn. Daarom is het belangrijk dat elke websitepagina een inleiding, een kop en een staart heeft. Plus een unieke call to action. Bedenk bij elke pagina die je maakt: wat wil ik vertellen en wat moet de bezoeker doen als hij dit leest?

Wil je dat hij* zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief? Wil je dat hij contact met je opneemt? Wil je dat hij een product koopt? Houdt dit in gedachte bij het schrijven van je tekst.

*Voor het gemak gebruik ik ‘hij’, maar een bezoeker kan ook een ‘zij’ zijn.

De belangrijkste pagina’s op een website – en waar je killer content voor moet schrijven – zijn:

De Homepagina: Een bezoeker moet in een oogopslag zien wat jouw meerwaarde is. What’s in it for them? Prop je homepagina niet vol met tekst, links, plaatjes of andere zaken die irrelevant zijn en de aandacht van jouw boodschap afleiden (dit doe je sowieso op geen enkele websitepagina). Keep it simple. Je moet de bezoeker namelijk verleiden. Zijn interesse pakken. Het interesseert de bezoeker (jouw potentiële klant) namelijk niet zo zeer wat je doet. Hij wil graag weten hoe je hem kan helpen.

De Diensten pagina: Wow je bezoeker met een fantastisch dienstenpakket. Schotel hem een probleem voor en laat zien dat jij degene bent die de oplossing biedt voor al zijn problemen.

De Over Mij pagina: Show your colours. Letterlijk. Laat zien wie je bent. Het verbaast me oprecht hoeveel websites totaal geen persoonlijkheid laten zien. Als ik zaken wil doen met jou, wil ik weten wie je bent. Ik wil jouw mooie glimlach zien en horen hoe ontzettend leuk je het vind om met mij samen te werken. En ervaringen van anderen lezen. Ik wil weten hoe ik je kan bereiken en hoe goed je bent in je vak.

Ik ben zelf een grote fan van Henneke Duistermaat. Zij heeft een boek geschreven over het schrijven van een tot-in-de-puntjes-verzorgde About Pagina. Een kleine investering, maar zeker de moeite waard om te lezen.

De Contact Pagina: Je ziet het veel. Een contactformulier en verder geen contactinformatie. Dat schrikt af. Wie ben je? Waar zit je? Wat wil je met mijn e-mailadres? Plaats altijd je contactinformatie op je contactpagina en laat mij zien dat je een echt mens bent. Plaats ook links naar je social media accounts (je Social Media links plaats je sowieso ook in de footer van je website).

3. YOU’RE ALREADY BLOGGING, RIGHT? RIGHT?!

You’re already blogging, right? Right?!! Waarom adviseert iedereen je toch om te bloggen? Hier is eigenlijk maar een hoofdreden voor. Met een blog vergroot je namelijk je online zichtbaarheid. Ok, dûh. Maar hoe werkt dat precies? Eenvoudig.

Stel dat iemand op zoek is naar een virtual assistant. Hij gaat Googelen en komt via een organische search terecht op jouw website. Jij bent namelijk een virtual assistant. Maar, je website is saai, onduidelijk en bevat verder geen interessante informatie (blog/vlog) die de bezoeker prikkelt om je site verder te bekijken. Hij verlaat je website zodra hij erop geland is.

Google denkt het volgende: bezoeker zoekt naar ‘virtual assistant’. Ik toon de bezoeker website x met informatie over ‘virtual assistant’. De bezoeker klikt weg zodra hij op deze website beland is. Wanneer iemand zoekt naar ‘virtual assistant’ is deze website dus niet waardevol. De bezoeker klikt namelijk meteen weg. Ik zal deze website de volgende keer maar lager (of niet) in het zoekresultaat tonen.

Google heeft nu (via hun super secret ranking algoritme) bepaalt dat jouw website niet relevant is wanneer mensen zoeken naar ‘virtual assistant’. Het gevolg is dat jouw website lager scoort – of helemaal niet meer getoond wordt – in het Google zoekresultaat. In plaats daarvan worden andere meer ‘content rich’ websites over hetzelfde onderwerp getoond.

Om te voorkomen dat je website slecht scoort in Google doe je het volgende:
  • Schrijf gerichte blogs over een bepaald onderwerp waar jij verstand van hebt.
  • Zorg dat jouw blog waardevolle informatie bevat en dat jouw hersenspinsels minimaal 500 (het liefst langer natuurlijk) woorden lang zijn.
  • Breek je blog op in duidelijke alinea’s. Voeg daar pakkende headers en mooie (relevante) illustraties en/of afbeeldingen aan toe die de aandacht vasthouden.
  • Voeg interne links toe die bezoekers uitnodigen om door te klikken binnen je website. Je nodigt ze op deze wijze uit om verder te lezen en dus langer op je website te blijven (dit is de reden waarom sommige websites hun content verspreiden over meerdere pagina’s – wat ook weleens erg irritant kan zijn). Bouw het dus op een natuurlijke manier op.

Vroeger, heel vroeger, kon je goed scoren met keyword stuffing en andere ‘Black Hat’ SEO praktijken. Maar Google heeft daar (gelukkig) een stokje voor gestoken.

Tegenwoordig is het belangrijk om goede content te schrijven die waardevol is voor de bezoeker. Zo zorg je ervoor dat je de aandacht van jouw bezoeker vasthoudt zodat hij langer op je website blijft. Op deze wijze laat je Google weten dat de informatie op je website relevant is voor het door hun ingegeven keyword en dus hoog in de zoekresultaten getoond mag worden.

4. SHOW YOUR COLOURS

Heb je al een huisstijl? Een mooie website heeft vaak één accentkleur en een combinatie van complementaire kleuren. Kleuren kunnen een website maken of breken. Kleur is een belangrijk designelement waar goed over nagedacht moet worden. In mijn blog ‘Een Perfecte Kleurencombinatie Kiezen voor jouw Website’ geef ik een aantal tips om een perfecte kleurencombinatie te kiezen voor jouw website.

Tip: Ben je een Bootstrap Ondernemer en hebt je nog geen huisstijl? Dan is Pinterest een uitstekende platform om als moodboard te gebruiken. Maak een aparte map aan en pin daarop alle afbeeldingen, kleurencombinaties en logo’s die je aanspreken. Na minimaal 50 pins kun je in een oogopslag zien welke stijl je aanspreekt en dit als basis gebruiken om je huisstijl/branding te ontwikkelen.

kleuren-psychologie-infographic--danielle-molenaar

Bron: louisem.com

5. LAAT ZIEN WIE JE BENT

Je About Me pagina is wellicht een van de belangrijkste pagina’s op je website. Klanten zoeken binding. Ze willen weten wie je bent. Zorg ervoor dat je website jouw persoonlijkheid uitstraalt. Een mooie profielfoto die je consequent online in beeld brengt maakt het helemaal af.

Voer je online branding consequent door. Gebruik bijvoorbeeld dezelfde achtergrondafbeelding, logo, profielfoto en basiskleuren cross platform. Ga bloggen. Online netwerken. Bouw aan een netwerk van professionals die jou kunnen ondersteunen (en wellicht jij hen). Beantwoordt vragen. Wees actief. Reageer. Laat jezelf zien.

Tip: Maak een Branding Style Guide voor jouw bedrijf. Jouw Branding Style Guide bevat een overzicht van gebruikte foto’s, lettertypen, kleuren, je logo, motto slash missie & visie, social media sharing templates en een korte en lange biografie over jezelf en/of jouw bedrijf die je kunt gebruiken voor o.a. je website, Gravatar en social media accounts.

Volgende week ontvang je Deel 2 met de laatste 5 tips on how to ‘Rock it With WordPress!’ Stay tuned!

 , , , ,