Waarom is het zinvol om als online ondernemer te bloggen? Ten eerste – kennisdelen. Je laat zien wat je kunt. Wat je weet. Toch vragen veel ondernemers zich af waar ze over moeten bloggen? Dit vond ik zelf ook een lastige vraag. Ik heb namelijk lang getwijfeld of ik in het Engels of in het Nederlands wilde bloggen. Dat is op zich niet gek. Want als Engelstalige (ook al woon ik ruim 25 jaar in Nederland) vind ik het in principe prettiger om in het Engels te schrijven.

25 Blog tips voor beginners

Wie zit er op mij te wachten?

Het kan zijn dat je denkt: wie zit er op mij te wachten? Maar dergelijke negatieve gedachten mag je gerust naast je neerleggen. Want jouw kennis en schrijfstijl is uniek. Jouw visie en insteek is altijd uniek en eigen. Als je schrijft over zaken die echt jouw interesse hebben, zul je altijd inspirerende teksten schrijven.

Waar moet ik over bloggen?

Je zit veel online. Je leest veel over jouw vak. Over zaken die je interesseren. Heb je een interessante website gevonden die je inspireert om te schrijven? Heb je handige en leuke tips gevonden die je graag zou willen delen? Gebruik Pinterest of Evernote om blog ideeën op te slaan. Of schrijf je ideeën op in (aparte) Word documenten of een Excelbestand en bewaar deze in een map (of mappen per onderwerp). Welke onderwerpen interesseren jou? Waar wil je over schrijven? Kunnen deze ideeën/onderwerpen verder uitgewerkt worden in een serie blogs? Kun je deze onderwerpen uitbreiden, zodat je uiteindelijk genoeg materiaal hebt om een ebook of cursus te schrijven?

Hier volgen de 25 blogging tips

Voordat je een blog publiceert:

1. Onderwerp: Waar gaat je blog over?

2. Titel: verzin een pakkende + duidelijke titel (het onderwerp is je keyword). Leuke tip: portent.com.

3. Permalink: zorg voor een goede permalink (url). De permalink bevat in ieder geval een goede keyword (zoekwoord).

4. Content & Keywords: gebruik je keyword (zoekwoord) in je blog – in ieder geval aan het begin en het einde van de tekst. Schrijf unieke content.

5. Spelling- en grammaticacontrole: lees je bericht nogmaals goed door.

6. Opmaak: is het blog goed leesbaar online? Denk aan korte alinea’s, bullet points en lijsten. Titel is altijd H1, daarna H2, H3 enz.

7. Call to action: zit er een ‘call to action’ in je bericht? Wat moet de lezer doen als hij/zij het blog gelezen heeft?

8. Lezen: lees je blog hardop. Klinkt het goed?

9. Links: werken de links? Openen alle externe links in een nieuw tabblad? Heb je interne links toegevoegd naar andere blogberichten op je website?

10. Afbeelding: voeg een ‘featured image’ toe dat mooi past bij je bericht. Geef je afbeeldingen ook een duidelijke titel (dus niet 1kkl45.jpg maar titel-blog-mijn-naam.jpg). Op deze blog deel ik 60 links met jullie waar je prachtige gratis (rechtenvrije) afbeeldingen kunt downloaden: Gratis rechtenvrije afbeeldingen downloaden.

11. Categorie en tags: selecteer een categorie en voeg relevante tags toe.

12. SEO: gebruik je een SEO plugin (bijvoorbeeld Yoast of (my favourite) All in One SEO)? Vul een titel en omschrijving in bij de SEO settings (voor Google is de titel max 60 karakters en de omschrijving maximaal 160 karakters). Leuke tip: download de gratis Beginners Guite to SEO door Moz (Engelstalig). Een mooie introductie over SEO.

13. Social Settings: hier mag de titel en omschrijving langer zijn. Selecteer de afbeelding die getoond moet worden wanneer lezers jouw blog delen.

14. Branding: is jouw blog herkenbaar en opgemaakt in jouw huisstijl? Denk aan afbeeldingen, opmaak enz.

15. Verwijzingen: kun je naar andere blogs verwijzen die je eerder hebt geschreven?

16. Credits: voeg credit links toe voor gebruikte afbeeldingen en vermeld je bronnen (indien van toepassing).

17. Affiliate: voeg affiliate links toe (indien van toepassing).

18. Social Media afbeelding: maak een social media afbeelding die past bij het blog en die ‘brand consistent’ is met Canva of via Pablo.

Nadat je jouw bericht hebt gepubliceerd:

19. Laatste controle: lees je bericht nogmaals goed door op spel- en grammaticafouten of stuur het door naar iemand anders ter controle.

20. Delen: deel je bericht via social media en gebruik daarvoor de afbeeldingen die je met Canva of Pablo hebt gemaakt voor Facebook, Pinterest, LinkedIn, Twitter en Instagram. Schrijf een pakkende tekst en maak gebruik van hashtags die passend bij het bericht en jouw brand. Een hashtag bestaat uit een hekje als voorvoegsel, zonder spatie gevolgd door een woord, of meerdere woorden zonder spaties ertussen. Hashtags zijn dé manier om snel informatie te vinden op social media. Voorbeeld: #virtualefficiency #daniellemolenaar #blog #bloggingtips #wordpress

21. Stuur iedereen die je in je blog genoemd of geïnterviewd hebt een link, of vermeld de persoon in een tweet.

22. Reacties: reageer altijd op reacties. Al is het om hem/haar te bedanken. Reageer altijd positief op negatieve reacties, blijft positief.

23. Serie: bedenk of je het bericht op een andere manier kunt gebruiken. Kan het een deel van een serie worden? Kun je het bericht ook gebruiken voor het ontwikkelen van een cursus of eBook?

24. Bedanken: stuur iedereen die je bericht deelt een bedankje (indien mogelijk). Leuke tip: voeg jouw social media kanalen toe bij HootSuite, zo kun je in een oogopslag reageren op reacties.

25. Pinterest: gebruik Pinterest of Evernote (of welke manier je voorkeur heeft) om blog ideeën op te slaan.

Ik hoop dat deze tips je op weg helpen – heb jij aanvullende tips? Laat het mij weten via een reactie.

Virtuele groet,

Daniëlle Molenaar

 , ,