Je hebt een WordPress SEO plugin op je website geïnstalleerd en geactiveerd en je hebt alle benodigde gegevens ingevuld in de ‘social settings’ van de plugin. Klaar! Of toch niet?

Search Engine Optimalisatie (SEO) is de laatste jaren flink veranderd en zal dat blijven doen. Google blijft algoritme updates uitgeven, zoals de Google Mobile Friendly Update in april van dit jaar, waardoor mobiel vriendelijke websites hoger zullen scoren in zoekresultaten (je kunt testen of jouw website ‘mobile friendly’ is via deze link).

Het is soms lastig om te weten wat nu precies de beste SEO practices zijn. Hieronder beschrijf ik 10 basis SEO tips om goed vindbaar te worden in Google

10 SEO tips om goed vindbaar te worden in Google

Tip 1: Verifieer je website in Google Search Console (Google webmaster tools)

Verifieer je website via Google Search Console (voorheen Google webmaster tools). Verificatie kan op verschillende manieren. De eenvoudigste manier is om een door Google webmaster tools gegenereerde html document via een FTP programma te uploaden naar jouw server. Zorg ervoor dat je zowel http://www.mijndomein.com en http://mijndomein.com verifieert. Als je http://mijndomein.com gebruikt, maar je hebt http://www.mijndomein.nl geverifieerd, wordt je site niet geïndexeerd door Google. Bekijk alle opties die Google webmaster tools biedt.

Gebruik je de WordPress All in One SEO plugin of Yoast, dan kan je de webmaster verificatie code toevoegen onder de ‘General Settings’ tab van de plugin.

Tip 2: Sitemap XML

Door een sitemap.xml document voor zoekmachines te genereren en te publiceren, wordt je website beter geïndexeerd. Een sitemap is een pagina waar alle links van jouw website op staan. Je kunt een sitemap creëren via xml-sitemaps.com . Vul de URL van je website in en klik op start. Daarna kan je het document indienen via Google webmaster tools.

Tip 3: Zoekwoorden optimalisatie

Probeer niet alleen bepaalde zoekwoorden in je website teksten te verwerken, maar ook zinnen. Onderzoek bijvoorbeeld welke zoekwoorden en zinnen je concurrenten gebruiken en gebruik de Google search engine om veelgezochte zoekwoorden te vinden. Google Suggest is erg handig. Type een zoekwoord in Google en Google vult de tekst automatisch aan met veelgezochte zoektermen. Deze kan je dan in je pagina’s, headers en tekst verwerken.

zoekwoorden bepalen

In het voorbeeld hierboven heb ik het woord ‘zoekwoorden’ ingetypt en ik zie dat ‘zoekwoorden onderzoek’ en ‘zoekwoorden bepalen’ veelgezochte termen zijn. Als ik een artikel over zoekwoorden zou schrijven zou mijn eerste ingeving zijn om de pagina de titel ‘zoekwoorden bepalen’ te geven, de term ‘zoekwoorden bepalen’ in mijn headers te gebruiken en in mijn tekst te verwerken. Een andere top tool is de Google Adwords Keyword.

Tip 4: Controlleer of je alle SEO settings van je plugin goed ingesteld hebt

Controlleer of je alle settings voor jouw SEO plugin goed ingesteld hebt. Slechte vindbaarheid ligt vaak aan dubbele meta-omschrijvingen en SEO fouten op de website. Met WordPress websites heb je veel te maken met dubbele meta-omschrijvingen. Jouw SEO plugin geeft je de optie om een titel en korte uittreksel van je bericht in te voeren (de titel en tekst dat je zichtbaar wilt hebben in het Google zoekresultaat), maar Google is eigenwijs en gebruikt niet de door jouw geschreven meta-omschrijving tekst, maar een uittreksel van de pagina zelf. De eenvoudigste oplossing hiervoor is om de website tekst zelf te optimaliseren. Pas de header, url en de eerste twee zinnen op je website aan. Bedenk een goede omschrijving over wat je kunt betekenen voor een potentiële klant of wat je te bieden hebt. Op deze wijze kan je Google gewoon lekker zijn (haar) werk laten doen. Jouw doel is namelijk om een bezoeker te verleiden om op jouw link in het zoekresultaat te klikken. En dat doe je door een uitnodigende tekst te schrijven.

Tip 5: Gebruik afbeeldingen

Voeg afbeeldingen toe op alle pagina’s, artikelen en blog berichten op je website en geef de afbeelding een juiste omschrijving en titel. Wat ik vaak zie is dat mensen afbeeldingen toevoegen met namen zoals img-blog-5568999.jpg. Daar kan Google niets mee. Voeg je een foto toe van een persoon, noem deze dan voornaam-achternaam.jpg bijvoorbeeld. Dat helpt enorm in de zoekresultaten.

Overigens doe je dit niet alleen voor Google, het maakt je website ook leesbaar voor slechtzienden die een screenreader (schermlezer) gebruiken. De tekst is ook te lezen wanneer je afbeeldingen niet zichtbaar zijn op je website (quelle horreur). De eerder genoemde afbeelding over zoekwoorden bepalen wordt dan: img src=”zoekwoorden-bepalen.jpg” alt=”zoekwoorden bepalen”. De ‘alt tekst’ wordt gelezen door de screenreader. Lees hier meer over webtoegankelijkheid.

Tip 6: Vermijd duplicate content

Duplicate content (dubbele content) vermijden spreekt voor zich. Plaats dus geen blog of website tekst van een andere website op jouw website. ‘Sharing is caring and stealing is not done’. Websites of pagina’s met duplicate content worden niet door Google getoond, ze worden namelijk gefilterd uit zoekresultaten en alleen de oorspronkelijke website pagina wordt getoond. Het is dus ook gewoon zinloos en het heeft ook een nadelige invloed op de Google ranking van jouw pagina. Gewoon niet doen dus.

Tip 7: Delen op Social Media

Deel je website, pagina’s en artikelen op de Social Media kanalen waar je actief op bent. Installeer Social Media Share buttons op je website. Een eenvoudige en doeltreffende social sharing WordPress plugin is bijvoorbeeld de WordPress Floating Social Bar plugin. Simpel en effectief.

Tip 8: Google Analytics

Koppel je website met Google Analytics. Ga naar de site en log in met je Gmail account. Voeg je website toe en kopieer de Google Analytics trackings code. Je kunt de Google Analytics tracking code handmatig aan je WordPress website toevoegen (je kunt de code toevoegen in je header.php file, maar doe dit alleen als je zeker weet waar je mee bezig bent). Sommige WordPress theme’s bieden je ook de mogelijkheid om de tracking code toe te voegen in de tab ‘theme options’.

Gebruik je de WordPress All in One SEO plugin of Yoast, dan kan je jouw Google Analytics ID toevoegen onder de ‘General Settings’ tab van de plugin, op deze wijze wordt de Google Analytics code automatisch aan je website toegevoegd.

Met Google Analytics heb je o.a. een mooi overzicht over het aantal bezoekers aan je website, de bounce rate (bezoekers die meteen je website verlaten nadat ze het bezocht hebben), waar ze vandaan komen en welke zoekwoorden ze gebruikt hebben. Het loont de moeite om je er even in te verdiepen.

Tip 9: Laat een SEO specialist met je meedenken

SEO is een vak. Veel ondernemers zijn veel tijd kwijt aan zoekmachine optimalisatie, terwijl ze deze tijd veel beter kunnen besteden aan hun eigen werkzaamheden. De hypotheek moet natuurlijk ook betaald worden. Door een paar uur uit te besteden aan een specialist, die je website bekijkt en je tips geeft of het e.e.a. voor je instelt, kan je jouw website sneller optimaliseren. Ik doe dit ook regelmatig voor mijn eigen klanten. Het is een kleine investering dat zeker de moeite loont en het scheelt een hoop kopzorgen.

Tip 10: Adem in, adem uit

Take a deep breath. Let it out. Aaaaand relaaaaaaaax. Natuurlijk zijn deze 10 tips maar het topje van de ijsberg. Maar ik hoop dat ik je een beetje op weg heb kunnen helpen in SEO land. Jouw website is belangrijk, maar vergeet niet dat het ook belangrijk is om mensen te laten zien wie jij bent. Deel je website pagina’s, maak contact met de bezoekers en wees actief op de Social Media platforms die je het liefst gebruikt. Als je in een dienstverlenende sector werkt, is het vooral belangrijk dat mensen jou leren kennen en je een netwerk opbouwt. Mensen willen namelijk graag zaken doen met jou en niet met je website. Jouw website is echter wel een verlengstukje van jezelf, waarmee je kunt laten zien wie je bent. Doe daar je voordeel mee!

Heb je zelf goede SEO tips? Geef ze door!

Hartelijke groet,
Daniëlle Molenaar

 , , ,